Automatisk varsling av relevante stillinger eller personlig bistand i jakten på din neste jobb.

Kort om arbeidsgiver
Drammen kommune er landets 7. største med rundt 105 000 innbyggere. I dag har kommunen 92 fastlegehjemler fordelt på 24 legesentre, der våre etablerte fastleger sikrer befolkningen gode allmennlegetjenester. Vi har likevel mange innbyggere på venteliste og ser behov for å opprette flere hjemler på kort og lang sikt, spesielt i kommunedelene der vi ser at kapasiteten bør bli større. Behovet tilsier at kommunen vil trenge minst ett nytt legesenter. Vi annonserer derfor etter engasjerte leger som ønsker å starte opp og drifte et nytt legesenter, med minimum 4 tilhørende fastlegehjemler. Hjemlene kan tildeles samtidig som søker får tilslag på sitt prosjekt, de kan tildeles i egen utlysningsrunde eller de kan flyttes fra andre kontor såfremt dette ikke medfører åpenbare negative konsekvenser for pasientene på etablert pasientliste.
 
Fastlegene får ansvar for å etablere og drifte legesenteret som selvstendig næringsdrivende innenfor fastlegeordningens ordinære rammer, fastlegeforskriften og rammeavtalen ASA 4310. Etablering av et nytt legesenter vil innebære blant annet å skaffe lokaler, utstyr, journalsystem, å ansette helsesekretærer/hjelpepersonell og å etablere systemer som sikrer forsvarlig drift. Det er grunn til å forvente god tilflyt av pasienter til legesenteret, ettersom det per i dag er lite ledig listekapasitet hos Drammen kommunes fastleger.
 
Vi er opptatt av at Drammens innbyggere skal motta bærekraftige allmennlegetjenester av høy kvalitet, prioritert etter medisinsk behov og som er tilgjengelig når innbyggeren trenger det. Drammen er en stor kommune med et bredt spekter av helse og omsorgstjenester der høy kvalitet også innebærer tett samarbeid mellom fastleger og kommunen for øvrig. I Plan for utvikling av allmennlegetjenester for perioden 2025 – 2028 beskrives fremtidsrettede mål for legetjenester i Drammen kommune, og hvilke fokusområder som vil prioriteres ved utvikling av tjenestene som gis til våre innbyggere.
 
 
Kommunen vil prioritere søknader som vektlegger
  • God kapasitet med 4 eller flere fasthjemler i praksisen.
  • Robust drift med pasienten i sentrum.
  • Gode rutiner for å sikre faglighet, kvalitet, internkontroll og kontinuerlig utvikling av legetjenester.
  • Tilrettelegging for samarbeid med andre profesjoner både internt på legesenteret og hos andre tjenester
  • Gode rutiner for å sikre god samhandling med andre helse- og omsorgstjenester.
  • Plan for å sikre tilstrekkelig kapasitet til hjemmebesøk til pasienter som ikke kommer seg til fastlege på egenhånd.
  • Tiltak for å sikre gode pasientforløp for sårbare og lite hjelpesøkende pasienter
  • Bruk av relevant teknologi for å kunne møte dagens og fremtidens behov for allmennlegetjenester.
  • Nytenkning rundt drift av legesenter og samhandling med andre helseaktører
  • Plassering i kommunedeler der behovet for utvidet kapasitet er størst.
  • Valg av velegnede lokaler med god tilgjengelighet, gjerne samlokalisert med andre helseaktører
 
 
Søknaden bør inneholde konkrete planer for hvordan det er tenkt å etablere og drifte nytt legesenter. 
 
Dersom dere er flere leger som ønsker å etablere legesenter sammen må alle sende individuell søknad, men det er tilstrekkelig at en person inkluderer informasjon om legekontoret i sin søknad.
 

Kvalifikasjoner
  • Legeutdanning med norsk autorisasjon, samt gjennomført LIS1 eller tilsvarende. Tilsvarende kompetanse oppnådd gjennom annen tjeneste må dokumenteres og vedlegges søknad.
  • Spesialist, eventuelt under spesialisering i allmennmedisin.
  • God kjennskap til norsk helsevesen.
  • Ønskelig med erfaring fra drift av fastlegepraksis.
  • Gode norskkunnskaper skriftlig og muntlig.
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt i stor grad.
  • Det stilles krav om gyldig politiattest (ikke eldre enn 3 måneder) jmf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4 før eventuell tilsetting. Attest kreves bare av søkere som får tilbud om stilling/oppdrag, og skal derfor ikke legges ved søknaden.
  • For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon skal vedlegges søknaden. 
 
Personlige egenskaper
  • Engasjement og særlig interesse for allmennmedisin. 
  • Engasjement for opprettelse og drift av legesenteret. 
  • God klinisk vurderingsevne. 
  • God evne til refleksjon rundt fag og pasientmøter. 
  • Gode kommunikasjonsferdigheter. 
  • Evne og vilje til samarbeid både internt med kolleger og ansatte, og ovenfor andre samarbeidsaktører. 
  • Pasientorientert, systematisk og pålitelig arbeidsstil. 
  • Interesse for fagutvikling og kvalitetsarbeid. 
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne. 
  • Fleksibel og løsningsorientert. 
  • Opptatt av å skape et godt arbeidsmiljø.  
 
Vi tilbyr
  • Stort og engasjert legekollegium i Drammen kommune. 
  • Robust og velfungerende legevakt, med mulighet for fritak fra legevakt første året som fastlege. 
  • Faglige samlinger for fastleger i regi av kommunen. 
  • Tilrettelagt spesialiseringsforløp for allmennmedisin. 
  • Refusjon av kursutgifter som ikke dekkes av utdanningsfond II gjennom tilskuddsordningen nasjonal ALIS. 
  • Praksiskompensasjon for alle utdanningsaktiviteter gjennom tilskuddsordningen nasjonal ALIS. 
  • Nettverkssamlinger for ALIS som venter på plass i veiledningsgrupper. 
  • Mulighet for å fullføre hele spesialiseringsløpet i allmennmedisin i Drammen kommune, inkludert institusjonstjeneste ved Drammen Helsehus.  
  • Fremoverlent administrasjon av fastlegeordningen i kommunen, som er tilgjengelig for råd og veiledning gjennom hele prosessen.  
 
Etableringstilskudd 
Kommunen har for tiden etableringstilskudd ved opprettelse av ny 0-liste, med følgende kriterier:   
  • Tilskudd gis etterskuddsvis på bakgrunn av dokumenterte investeringer gjort for å opprette 0-listen, f.eks. ombygging eller innkjøp av utstyr. Det forutsettes at tilskuddet medfører redusert betaling for inntredende lege. 
  • Tilskuddet er begrenset oppad til 100 000 kr per 0-liste og vil reguleres av budsjettmessig kapasitet. 

    Nærmere detaljer kan fås ved henvendelse.
     
    Vedlagt søknaden legges vitnemål fra medisinstudiet, samt tjenestebevis fra all arbeidserfaring opparbeidet etter mottatt autorisasjon. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Helsedirektoratet og norsk HPR nummer.  
     
    I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet. 
 
Automatisk varsling av relevante stillinger eller personlig bistand i jakten på din neste jobb.
Stillingskategori
Fastlege/hjemmel/avtale
Arbeidsgiver
Drammen kommune
Kontaktpersoner
Navn: Johannessen, John David
Tittel: Virksomhetsleder helsetjenester
Telefon: 952 89 170
E-post: John.David.Johannessen@drammen.kommune.no
Navn: Kristiansen, Merete
Tittel: Rådgiver, Medisinskfaglig virksomhet
Telefon: 934 23 167
E-post: Merete.Kjernaas.Kristiansen@drammen.kommune.no
Søknad
Søknad merkes: 4916936342
Arbeidssted
Rosenkrantzgata 17
3018 DRAMMEN